Porady prawne

Fakt, iż prawo w coraz większym stopniu wpływa na kształtowanie życia każdego człowieka, poradnictwo prawne staje się istotnym wsparciem w funkcjonowaniu jednostek, jak i całego społeczeństwa. Głównym założeniem poradnictwa jest umożliwienie obywatelom rozwiązywania ich problemów – zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej.

Czym są porady prawne?

Najprościej ujmując są to zestawy informacji (dostarczane osobom lub firmom, które zgłaszają się do adwokata) o regulacjach prawnych, które znajdują zastosowanie w danej sytuacji. Porady prawne powinny odznaczać się rzetelnym, skonkretyzowanym i zindywidualizowanym charakterem. Te zestawy informacji muszą odnosić się do przedstawionego problemu i w miarę możliwości pomóc w jego rozwiązaniu.

Udzielanie porad prawnych

Żeby uzyskać jak pomoc najpełniej odpowiadającą sytuacji, osoba zgłaszająca się z problemem powinna dostarczyć możliwie wszystkich informacji odnośnie kwestii, z którą się do adwokata zwraca. Duże znaczenie ma zebranie jak największej liczby dokumentów związanych ze sprawą, ale tylko tych, które mogą okazać się istotne (m.in. akty notarialne, umowy, pisma urzędowe, itp.). Im więcej informacji uzyska adwokat, tym szerszy ogląd na całą sprawę będzie posiadał. Pozwala to na rozpatrzenie zagadnienia z wielu różnych perspektyw i przygotowanie porad, uwzględniających różne – zgodne z prawem – rozwiązania dla zaistniałej sytuacji. W przypadku braku jakichkolwiek dokumentów lub niewystarczającej ich liczby adwokat może udzielić informacji o charakterze ogólnym, opierając się przy tym na obowiązujących regulacjach poszczególnych kodeksów.

Porady prawne mogą być udzielane wszystkimi dostępnymi obecnie drogami, za pomocą różnego rodzaju nośników. Do najpopularniejszych rozwiązań w dalszym ciągu zalicza się jeszcze kontakt osobisty – w kancelarii adwokata. Jednak coraz powszechniejszym rozwiązaniem staje się droga elektroniczna, która nie wymaga stawienia się w konkretnym miejscu o konkretnym czasie. Ponadto mail pozostaje w skrzynce elektronicznej i można wielokrotnie wracać do zawartych w nim informacji. Niektóre osoby decydują się także na drogę listowną bądź kontakt telefoniczny.

Przy udzielaniu informacji stosowany jest język zrozumiały. Wyrażenia i zdania powinny być sformułowane w taki sposób, ale osoba prosząca o pomoc zrozumiała w pełni przekaz i na podstawie uzyskanych wiadomości, mogła podjąć decyzję. Należy przy tym pamiętać, że przekazanie informacje powinno obejmować nie tylko podanie wiadomości, ale także omówienie poszczególnych przepisów, znajdujących zastosowanie w danej sytuacji.

google logo